Alla inlägg under mars 2013

Av Teresia Alexandra - 27 mars 2013 18:47
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Teresia Alexandra - 25 mars 2013 17:40
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Teresia Alexandra - 20 mars 2013 14:43

Vart kom denna dumma snön ifrån nu då :( livsfarligt med då det vart så kallt och är fullt med is under... Skulle hämta Ida från skolan och hur försiktigt jag än gick lyckades jag halka, fick ta imot med smalbenet då jag var rädd att hamna på magen, aj aj så ont det gjorde, magen krampar lite smått nu även fast det gått en timme snart sedan fallet, men beror nog på chocken av att jag blev så rädd när jag föll, så gå försiktigt där ute!
Tänker på alla stackars barn som faller och slår sig när dom är ute och leker på en skolgård som är halvt täckt av is med :/ borde låta dom vara inne istället pågrund av isen...

Hade hoppats på att våren skulle komma nu med efter all sol vi haft så länge... Fick tillochmed köpt mig en ny vår och sommarjacka idag så nu får vintern vara över ! Gjorde det i samma veva vi var och valde ut en body till lilleman på lindex, gratis dessutom :P gratis är bra :D tycker det är skoj med alla dessa baby boxar man får här i Norge , har även två i Sverige att hämta , det är ju så kostsamt med allt man behöver köpa så lite gåvor är inte fel :)

Fick pratat med jollyroom med angående en babysitter jag beställt där som saknade en del när jag skulle montera upp den... Tack å lov att dom var så hjälpsamma som dom var... Först ville dom att jag skulle sända tillbaks babysittern jag har och betala returen själv samt lägga in en ny beställning på att få en ny... Tyckte det var lite väl mycket krångel för något dom gjort fel på, så skrev till dom att jag är höggravid och är för närvarande i Norge och anser att dom ska ordna detta utan att det skall bli mer arbete för mig osv. Fick svar att dom sänder en helt ny och jag kan behålla den gamla . Var ju bra, kan då skifta delen som saknas mellan dom om den ena skulle bli sketen eller liknande :P härligt med folk som inte krånglar till det för en, för det har jag haft nog av det senaste månaderna nu !

Två dagar kvar för Ida i skolan innan hon har påsklov :) härligt att få ha henne hemma lite mer och få ligga och dra sig lite längre i sängen på morgonen då sömnen verkligen inte är på topp för mig...
Å på lördag har ida hockeyturnering med, det ser hon fram imot :)

Nu vila och gosa ner mig med en liten docka som tycker det är mer skoj med tv spel än mamma nu för tiden...

Av Teresia Alexandra - 18 mars 2013 17:29

För blir man sjuk så blir man sjukare av att vara sjuk... Låter orimligt men är fullständigt skamligt att det ska vara så...
Vart sjukskriven sedan oktober 2012 pågrund av olika andledningar... Skickat in alla papper norska försäkringskassan (NAV) bett om från start, fick besked i december, då jag själv ringde för att fråga hur mitt ärende går, att det saknas papper från min arbetsgivare men att dom har allt dom behöver från mig.
Jag ringde min arbetsgivare samma dag jag fått beskedet om dessa papper som saknades och de sändes till NAV med en gång.
Allt detta vart ordnat och jag fick bekräftat att allt ska INTE ta längre än Max 10 veckor förens det är färdigbehandlat!...
Jag ringde i genomsnitt en gång i veckan för att kolla hur ärendet går samt att jag även sprungit hos läkaren och fått nya sjukintyg och vart på möte hos min arbetsgivare i väntan på att få besked om att allt ska vara i ordning... Under oktober till och med februari fick jag besked om att de på NAV har allt som behövs från mig, inte fått ett endaste brev från dom angående något därav varför jag ringt en gång i veckan för att dubbelkolla.., inre stress och spränghuvudvärk då det är mindre skoj att gå utan pengar så många månader och mindre bra att gå å stressa över detta när man är höggradig , och jag har vart noga med att denna graviditet vill jag inte ha negativ stress i mig... Har gått sådär på den punkten, då februari utbetalningsdatumet närma sig (datumet jag blivit lovad utbetalning då dom har allt dom behöver) ringde jag till dom på NAV för att bekräfta att allt var i ordning..... Fick då svaret att dom inte påbörjat mitt ärende ännu och det kan ta lång tid, upp till tio veckor!!! Då jag förklara situationen för dom sa dom att ja ska återkomma nästa vecka... Jag ringde veckan efter och fick svaret att det saknas ett papper samt att jag måste förnya mina papper hos min läkare... Fick tid två dagar efter hos min läkare igen och ordnat alla papper och ringde nav och fick svaret att dom har allt dom behöver... Veckan efter ringer en kvinna upp mig från NAV och frågar mig varför jag sendt in mitt ärende till dom på NAV INTETNATJSONAL, vilket jag tillhör då jag är skriven och medborgare i Sverige och bara har en postadress i Norge.... Men kvinnan tala då om för mig att hon förmodligen inte kan påbörja mitt ärende, jag fick praktiskt taget få henne att förstå att jag var svensk och va så snäll och skriva ner min svenska adress, hon ville då att jag skulle sända in den till henne istället , trots att NAV kontoret sagt till mig att skriva ner den norska adressen då det går fortare att få brev då( även fast jag inte motatt ett endaste brev från dom från oktober till mars, och även skrivit ner min svenska också) jag fick efter mycket om och men henne att skriva ner min svenska adress och ville då fråga hur allt går , fick ett mycket otrevligt svar att hon inte kan svara på mina frågor och la på luren i örat på mig... Då kände jag att jag fått nog och energin på noll.... Veckan efter fick jag hjälp av en norsk kvinna som är lite mer insatt i rätt och fel kring sådana här ärenden, som skulle föra min talan åt mig då jag knappt klara av att få fram ett ord om detta mer...känns som man går in i väggen istället för att kunna fokusera på att ha en lugn och stressfri graviditet och på detta ha alla besvär man är sjukskriven för...kvinnan och jag möttes upp för två veckor sedan och hon kontaktade NAV, jag fick sitta bredvid och godkänna att dom får lov att lämna information till henne, efter fem minuter i telefonen fick hon beskedet att dom saknar ett papper från mig och läkaren...( vilket dom inte skickat ut något brev om till de två adresserna dom har eller kontaktat mig på telefon eller email, eller sagt i telefon alla de andra fem miljoner gånger jag ringt....) hon fick då besked om exakt vad dom behöver och hur det ska sändas in och utbetalningen sker den 19:e feb för de månaderna som jag inte fått betalt.... Jag ordnade tid hos läkaren snabbt och skickade in allt dom bett om på två dagar... Jag mötte denna kvinnan igen veckan efter för hon skulle hjälpa mig att ringa igen.... (Förra veckan,fredag) ringde till NAV och de sa att inget skett med ärendet då det saknas ett papper men dom fått in kopia samt original på papper de bad om veckan innan, men tydligen så hade dom gjort fel och givit fel info kring att dom borde sendt ut ett papper till mig och sa själv att dom gjort fel men vill inte dokumentera detta... (Har även bett dom dokumentera alla gånger jag ringt dom sedan oktober, vilket dom inte gjort en endaste gång) han sa då att han skickar samma dag ut det pappret som jag behöver skicka till dom men först gå till läkaren med och det är det absolut sista dom behöver... Det skulle vart i posten på min svenska adress i fredags senast så jag hade tid att få utbetalning den 19 mars då jag vart sjukskriven i 6 månader nu och dom fortfarande inte är klara med mina papper.... Ringde idag och talade om att det fortfarande inget papper kommit och jag vill ha detta nu då jag klarar inte av denna stressen mer.... Fick övertalat han i telefonen att maila pappret till mig så jag kan få det in sendt imorgon då jag måste få det till läkaren först.... Ringde läkaren i Sverige för att dubbelkolla att jag kan komma in och få det ifyllt på tio minuter då det var ett par få rader bara och allt finns i deras data, då mitt i all denna smeten min läkare har slutat där jag går...så visste att en annan läkare behövde fylla i detta... Åkte till läkaren och fick beskedet i receptionen att dom ska ordna papprerna för mig och det är två före mig.... Efter jag väntat två timmar på läkaren och han äntligen kommer så talar han mer tyska än svenska och talar om för mig att jag hamnat på akuten och han har inte tid att fylla i pappret till mig då det kommer ta en timme(4 punkter som ska vara ja,nej och Max en mening långt) samt att det står på norska så han vill att jag ska fylla i den, jag förklara att jag inte har lov till det då en läkare måste fylla i den. Han sa då att han har inte tid till detta och jag får boka en tid vilket kan ta upp till två veckor för han vägrar att fylla i den åt mig då han inte är min läkare.... Jag bröt ihop totalt och fick ett frispel på han, läkaren total ignorerar mig och går därifrån, en snäll undersköterska blir förbannad på han och han ignorerar henne med så hon tar in mig i ett rum och säger att hon ska ordna detta åt mig då hon ser hur stressad jag är! Hur fan ska man ordna saker när ens läkare slutat?? Som tur är kunde hon få tag på min läkare som jag haft då hon kände honom och sa att hon ska vidarebefordra papprerna till honom och att han kontaktar mig för att få ordning på detta... Kan säga att efter allt detta och veta att sista utbetalningen i mars är nästa måndag har gjort att det krampar i magen, spränger i huvudet och gör att jag vill kräkas, för nu har jag fått nog med denna stress, blir utbetalningen i april har jag gått 7 månader utan pengar, ska det gå till på detta viset. När man gör rätt gör sig och ringer och dubbelkollar en gång i veckan och får besked att allt är iordning.... När jag ringer tillbaks till NAV på måndag och om jag får besked att något är fel så måste jag ta till andra metode, advokat, tidning och deras chef, så skoj att eventuellt påbörja sådant nu med! Så bli aldrig sjuka för jösse namn, trots att man inte styr sådant själv!!!! FÖRJÄVLIGT att det ska gå till på detta vis, å då ska ni veta att detta är den kortfattade versionen av det hela!

Av Teresia Alexandra - 16 mars 2013 19:38

Trött och sliten och fruktansvärt ont ...


Hade en heldag med mina älsklingar igår, nere i Göteborg ,Så jag saknar det stället ibland :) . Kändes super skoj att få lite egentid med min familj och hitta på något bara vi tre tillsammans ... Vi var och tittade på Frölunda och åt massa gott, påväg till Norge igen stannade vi hos mammsen och pappsen på en bensträckare samt hämtade upp alla saker vi beställt dit..hemma väldigt sent och vaknade tidigt imorse- trött trött trött.... Men nu Så har jag byggt upp vagnen efter mycket svordomar och en hel del hjälp av mans styrka, fy farao silket maratonlopp det var att få upp den. Skönt att ha alla saker på plats då det bara är Max 6 veckor kvar tills Mikko ska komma :) mindre skoj att babysittern vi köpt saknas en del på.... Alltid något som ska strula !
Älsklings föräldrar skickade en hel kartong full av saker med , super söta kläder till Mikko , tycker det är skoj att ha en del kläder som inte går att handla här. Ida fick fina klänningar och en Barbie iPad , den har hon spelat på hela morgonen :) nu ska jag och Ida gosa ner oss i soffan en liten stund och titta film innan vi går till sängs, upp tidigt imorgon för hockeyträning ! Ha en trevlig lördag :)!

Av Teresia Alexandra - 12 mars 2013 17:13

Ida hade premiär för cykeln idag efter en lång vintervila, så glad hon blev :)

Av Teresia Alexandra - 11 mars 2013 20:55

7 veckor kvar... Men tror nog det blir 5 veckor till :P ... Är tröttare än vanligt och tror mina höfter och rygg ska gå sönder snart . Vill att dessa veckor ska gå fort nu!!! Barnvagnen är skickad från lagret nu så man kan pusta ut att den hinner komma i tid :)

Ida har haft en fullproppad helg, känns skönt att hon fått göra lite saker, även fast det är lite trist att jag inte kan göra så mycket mer än att sitta å titta på... Övernattning i ishallen med hennes hockeylag, lekåbusland och skridskoåkning utomhus i den härliga solen:)

Beställt lite Paul Frank saker till bebisen med som jag hoppas kommer i veckan:D det blir nog en hel del ap-saker i slutändan :P , bara trist att de saker man verkligen vill ha inte finns att beställa:(

Av Teresia Alexandra - 9 mars 2013 10:10

Ida har övernattat med hennes hockeylag i ishallen, det var tur jag var så trött som jag var, annars hade jag nog inte kunnat somna igår kväll :) men hon har haft jättekul och är på gott humör så det känns bra att jag lät henne vara med på detta...
Ikväll blir det myspys och melodifestivalen <3 ha en fin lördag allihopa !!!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards